Bulletin Board Sebagai Media Presentasi Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa
DOI:
https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v13i2.66Keywords:
Bulletin Board, Self ConfidenceAbstract
Bulletin board is one of the silent visual learning media that can be placed anywhere in the classroom, has an open nature, so that it can be read and observed at any time. By using descriptive quantitative research, and chi square testing, namely the independence test (Contingency Table Analysis), with the aim of seeing and knowing how much the relationship between the use of bulletin board learning media has to increase student confidence in carrying out learning, especially when carrying out presentations. Data collection was carried out by giving questionnaires or questionnaires which were then filled in by students at Kandora Christian Middle School. From calculations using the independent crosstabs test (Contingency Table Analysis), a significance value of 0.02 <0.05 is obtained, which means that H0 is accepted and rejected or “There is a relationship between the use of bulletin board media and the level of all indicators of student confidence in carrying out learning. ”
References
Abidin, Z. (2016). Penerapan Pemilihan Media Pembelajaran. Edcomtech, 1(1), 9–20.
Allo, W. B. (2022a). Pendidikan Agama Kristen pada Kehidupan Pranatal Keluarga Kristen. Peada’ - Jurnal Pendidikan Kristen, 3(1), 31–42.
Allo, W. B. (2022b). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Apokalupsis, 13(1), 19–39.
Aulia, M., Puspitasari, W. D., & Cahyaningsih, U. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Tematik Bulletin Board Display Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara di SDN Sindang 1. FKIP UNMA: Seminar Nasional Pendidikan, 1(2), 1386–1391.
Cahyadi, A. (2019). Pengembangan Media dan Sumber Belajar (Teori dan Prosedur). Penerbit Laksita Indonesia.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran: Perencanaannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Gava Media.
Dinda Tiara Putri Rasadi. (2018). Tingkat Kepercayaan Diri Mahasiswa Berprestasi Belajar Rendah (Studi Deskriptif pada Mahasiswa Program Studi Bimbingan dan Konseling Universitas Sanata Dharma Yogyakarta Tahun 2017/2018). Universitas Sanata Dharma.
Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. AKTUALITA Jurnal Penelitian Sosial Dan Keagamaan, 9(Desember), 1–165.
Isjoni, H., & Ismail, A. (2008). Model-Model Pembelajaran Mutakhir. In Pustaka Belajar.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. (2014).
Prasojo, W. A., Mudian, D., & Haris, I. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Peningkatan Rasa Percaya Diri Siswa Kelas XI Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Di SMK Negeri 2 Subang. BIORMATIKA: Jurnal Ilmiah FKIP Universitas Subang, 4, 81–88.
Raharjo, S. (n.d.). Uji Chi Square dengan SPSS Serta Interpretasi Lengkap. SPSS Indonesia. Retrieved January 28, 2022, from https://www.spssindonesia.com/2015/01/uji-chi-square-dengan-spss-lengkap.html?m=1
Rahayu, D. R. (2022). Strategi Jitu Guru Kreatif. PRENADA.
Rani, F. N., Yoyo Zakaria Ansori, Saputra, D. S., Ansori, Y. Z., & Saputra, D. S. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Tematik Bulletin Board Display Terhadap Peningkatan Kemampuan Berbicara Siswa di Sekolah Dasar. FKIP UNMA: Seminar Nasional Pendidikan, 14–18.
Rina, A. (2016). Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. 2(2), 182–189.
Safitri, W. R. (2014). Analisis Korelasi Pearson Dalam Menentukan Hubungan Antara Kejadian Demam Berdarah Dengue Dengan Kepadatan Penduduk Di Kota Surabaya Pada Tahun 2012-2014. STIKES Pemkab Jombang, 2(1), 1.
Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Penerbit Kencana.
Sartika, I. D. (2017). Peningkatan Kemampuan Pengenalan Konsep Bilangan Melalui Media Bulletin Board (Penelitian Tindakan pada Anak Kelompok A PAUD Wesley Mandiri, Lampung Utara 2017). Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 16–32.
Sudjana. (2009). Melaksanakan PTK itu Mudah. Bumi Aksara.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.
Suminarto, B. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Pembentukan Rasa Percaya Diri Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani di SMA Kartika XI-3 Bandung (Skripsi). Fakultas Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Universitas Pendidikan Indonesia.
Thahir, R. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Berbasis Google Classroom terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1936–1944.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.