Implementasi Misi Multikultural Yesus Kristus dalam Yohanes 4:7-39 pada Pendidikan Agama Kristen di Indonesia

Authors

  • Setiaman Larosa STT Mawar Saron Lampung

DOI:

https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v13i2.54

Keywords:

Christians Religious Education, John 4:7-39, Mission, Multicultural

Abstract

This article aims to understand the concept of the multicultural mission of Jesus Christ in the Gospel of John chapters 4:1-42 which can then be implemented in Christian religious education in Indonesia as a country with a multicultural society and culture. Using descriptive qualitative methods in a hermeneutic frame, the text of John 4:1-42 is explored to find the concept of multicultural theology in the mission carried out by Jesus Christ to Samaritan women. From the exposition of the text, it is found that the relevant mission formulation is implemented in multicultural Indonesian society, especially in Christian religious education. From this research, it was found that in the multicultural mission of Jesus Christ there are five aspects to be considered, namely relational, social, operational, moral and transformational aspects. Thus, the implementation of multicultural missions in today's PAK learning can be done by building warm relationships with students, understanding their social life, carrying out missions personally, shaping the morals and character of students and making disciples so that they can transform into true disciples of Christ

References

Arifianto, Y. A. (2022). Kajian Multikultural dalam Bingkai Alkitabiah sebagai Kontribusi Membangun Komunikasi Antarumat Beragama. Prosiding Pelita Bangsa, 1(2), 70. https://doi.org/10.30995/ppb.v1i2.504

Faiqoh, N. (2015). Implementasi Pendidikan Berbasis Multikultural Sebagai Upaya Penguatan Nilai Karakter Kejujuran, Toleransi, Dan Cinta Damai Pada Anak Usia Dini Di Kiddy Care, Kota Tegal. BELIA: Early Childhood Education Papers, 4(2), 78–85.

Gea, L. D. (2021). Pendidikan Kristen dalam Bingkai Multikulturalitas Bangsa Indonesia: Suatu Perspektif terhadap Amanat Agung dalam Matius 28:19-20. Jurnal Teologi Injili, 1(2), 61–71. https://doi.org/10.55626/jti.v1i2.12

Harefa, F. L. (2020). Menggunakan Konsep Inkarnasi Yesus sebagai Model Penginjilan Multikultural. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 16(1), 50–61. https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.75

Labobar, Y. F., Usmany, R. M., & ... (2021). Pendidikan Misi dalam Konteks Multikultural di Indonesia. … : Jurnal Misiologi Dan …, 45–56. http://ejournal-iakn-manado.ac.id/index.php/tepian/article/download/630/478

Lumimpah, D. (2022). Kajian Biblika Tentang Amanat Agung dan Implikasinya terhadap Misi Kristen. Euanggelion: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(2), 15–32.

Mamonto, N. dan A. S. (2022). Paradigma Misi dan Syair Lagu Kolose terhadap Pluralisme Keallahan Postmodern. Apostolos, 2(1), 20–30.

Mbuilima, A. A. M. (2021). Penerapan Karya Inkarnasi Kristus Dalam Gereja Multikultural Sebagai Etik Gereja di Indonesia. Skenoo : Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 140–152. https://doi.org/10.55649/skenoo.v1i2.13

Nainggolan, D. M. (2019). Multikulturalisme untuk Teologi Misi Ramah Kemanuisaan. Jurnal Teologi Stulos, 2(1), 213–240.

Nainggolan, D. M. (2021). Model Misi Ramah Kemanusiaan Bagi Marginal People Berdasarkan Teologi Multikultural Di Lembaga Misi “Inti Terang Semesta” Batam Kepulauan Riau. Missio Ecclesiae, 10(2), 103–125. https://doi.org/10.52157/me.v10i2.139

Pramono, Y. W. (2020). Relevansi Ajaran Kitab Maleakhi tentang Persembahan Persepuluhan Bagi Kehidupan Umat Kristen Masa Kini. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 2(2), 171–184.

Putra, A., & Keluanan, Y. H. (2021). Misi Multikultural Yesus Kepada Perempuan Kanaan Berdasarkan Matius 15:21-28. Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen, 3(2), 165–181. https://doi.org/10.35909/visiodei.v3i2.221

Runtuwene, D. (2021). Memimpin dengan Nilai-Nilai Pengajaran Yesus dalam Khotbah di Bukit: Sebuah Studi Implementasi Pada Pemimpin Gereja di Indonesia. Jurnal Apokalupsis, 12(2), 212–231. https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v12i2.32

Suardana, I. M. (2020). Mengurai Landasan Konseptual PAK Berbasis Multikultural dalam konteks Indonesia. Kurios, 6(2), 346. https://doi.org/10.30995/kur.v6i2.150

Sudarmanto, G. (2014). Teologi Multikultural. Departemen Multimedia YPPII.

Sudarmanto, G. (2020). Misi Transformatif di Tengah Tantangan Gereja. APOLONIUS : Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 106–139.

Tarrapa, S. (2021). Implementasi pendidikan agama Kristen yang relevan dalam masyarakat majemuk sebagai dimensi misi gereja. Kurios, 7(2), 392–403. https://doi.org/10.30995/kur.v7i2.308

Waruwu, M., Wijanarko, C. P., & Harmadi, M. (2022). Peran Pendidikan Agama Kristen Majemuk dalam Membangun Persatuan Masyarakat Multikultural. Journal of Christian Religion Education and Blibical Studies, 1(2).

Downloads

Published

2022-12-12

How to Cite

Larosa, S. (2022). Implementasi Misi Multikultural Yesus Kristus dalam Yohanes 4:7-39 pada Pendidikan Agama Kristen di Indonesia. Jurnal Apokalupsis, 13(2), 134–152. https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v13i2.54