Perubahan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Berdampak Pada Strategi Guru Dalam Mengajar Di Sekolah

Authors

  • Rismag Dalena Florentina Monica Br Manurung Mahasiswa Program Pascasarjana Sekolah Tinggi Teologi Real Batam
  • Talizaro Tafonao Sekolah Tinggi Teologi Real Batam

DOI:

https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v12i2.30

Keywords:

Kurikulum, Dampak, Strategi, Mengajar, Guru, Sekolah

Abstract

The purpose of writing this article is to find out the impact experienced by teachers in curriculum changes and find the right strategy to be applied to students. In this paper, there are teachers who are not ready and less enthusiastic in improving their competence so that they find the right strategy to teach students. The method used is a qualitative research method by examining the extent to which changes in the Christian religious education curriculum have an impact on teachers' strategies in teaching in schools. In the analysis process, the author uses various sources of literature as references such as books, journals and interviews to support the author's analysis. The results found by the author are related to the teacher's strategy in dealing with curriculum changes, namely by increasing their competence through training (Worksop), classroom action research, following the times, and conducting discussions with colleagues as explained in this article. Thus teachers are able to teach in schools with the right strategy even in the midst of curriculum changes that occur.

References

Abdullah, A. (2007). Kurikulum Pendidikan di Indonesia Sepanjang Sejarah. Pendidikan Dan Kebudayaan, 066(ke-13), 340–361.
Adriantoni, F. (2019). PROBLEMATIKA DAN SOLUSI IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 (Studi Kasus Implementasi Kurikulum 2013 di SMPN 31 Padang). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 5(2), 111–122. https://doi.org/10.17509/t.v5i2.16749
Amelia, V. (2013). Dampak Kurikulum 2013 Bagi Pendidik dan Peserta Didik. Pendidikan Agama Islam, 1(1), halaman 1-6.
Arsih, S. (2019). Upaya Peningkatan Pelayanan Supervisi Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Di Sekolah. XIII(2), 1–9. https://doi.org/10.31227/osf.io/3dxvq
Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208–218. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.112
Belawati, T. (2020). Buku pembelajaran online 179. Universitas Terbuka.
Budi, B. S. (2014). STRATEGI GURU DALAM MENGHADAPI KURIKULUM 2013 DI SMA NEGERI 2 SURAKARATA. UNIVERSITAS SEBELAS MARET.
Danim, S. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif Rancangan Metodologi, Presentasi, dan Publikasi Hasil Penelitian untuk Mahasiswa dan Penelitian Pemula Bidang Ilmu Sosial, Pendidikan, dan Humaniora. Remaja Rosdakarya.
Daryono, D., & Kusuma, N. (2018). Supervisi Akademik Dengan Teknik Klinis Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Dalam Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 Pada Sd Se- Kecamatan Gisting. Energies, 6(1), 1–8.
Fathurrohman. (2020). Guru SD Wajib Lulusan PGSD. FOTO: Faisal R Syam / FAJAR INDONEISA NETWORK.
H. Hasan Baharu. (2017). Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Pustaka Nurja.
Hermawan, Y. C., Juliani, W. I., & Widodo, H. (2020). Konsep Kurikulum Dan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 10(1), 34–44. https://doi.org/10.22373/jm.v10i1.4720
Hernawan, A. (2008). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. Universitas Terbuka.
Husain, C. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran di SMA Muhammadiyah Tarakan. Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2), 1–184. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/jkpp.v2i2.1917
Junihot M. Simanjuntak. (201 C.E.). Implikasi konsep dan desain kurikulum dalam tugas pembinaan warga jemaat. Jurnal Jaffry, 12(2), 1–22.
Kemdikbud. (2019). Peraturan Menteri Pendidikand dan Kebudayaan 16 Tahun 2019 tentang Perubahan Atas Permendikbud Nomor 46 Tahun 2016 Penataan Linieritas Guru Bersertifikat Pendidik. In Kemdikbud (pp. 1–701).
Lamajau, E. (2014). Peningkatan Kemampuan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V SDN Sampaka Kec. Bualemo Kab. Banggai melalui Metode Diskusi Kelompok. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5(1), 201–211.
Lounard Syaulan Sahelatua, Linda Vitoria, M. (2018). KENDALA GURU MEMANFAATKAN MEDIA IT DALAM PEMBELAJARAN DI SDN 1 PAGAR AIR ACEH BESAR. Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 3(nomor 2), 131–140.
Lumban Tobing, N. (2020). Kurikulum Pendidikan Agama Kristen di Indonesia. Mitra Sriwijaya: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 77–108. https://doi.org/10.46974/ms.v1i1.8
M. Yusuf Robbyanto, A, O. S., Efendi, I., Chaidir, M. R., Maulana, I., & Wicaksono, A. (2019). Etika Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 1(03 Mei), 107–114.
Maria Harris. (1989). Fashion Me A People: Curriculum in the Church. Westminster/John Knox.
Moleong, L. J. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Nurasiah, N. (2020). Peningkatan Kinerja Guru dan Keterampilan Mengajar Melalui Pendekatan Supervisi Klinis Di SD NEGERI 126/IX MUARO JAMBI. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(2), 112–120. https://doi.org/10.33369/pgsd.13.2.112-120
Palobo, M., & Tembang, Y. (2019). Analisis Kesulitan Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di Kota Merauke. Sebatik, 23(2), 307–316. https://doi.org/10.46984/sebatik.v23i2.775
Picanussa, B. E. (2020). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Kristiani. Voice of Wesley: Jurnal Ilmiah Musik Dan Agama, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.36972/jvow.v3i1.30
Rahma Putri. (2019). Pengaruh Kebijakan Perubahan Kurikulum Terhadap Pembelajaran Sekolah. Pendidikan Seni Rupaupa, 1(1), halaman 1-8. https://doi.org/10.31227/osf.io/aq2g7
Rifanty, E. (2019). Peningkatan Keaktifan Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Pada Peserta Didik Kelas Vb Sd Muhammadiyah Condongcatur. JURNAL JPSD Vol.x No. x Tahun 20xx ISSN 2356-3869 (Print), 2614-0136 (Online), 1(1), 1–6. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26555/jpsd
Robianto, R. (2009). “Pendidikan Budi Pekerti Mengikis Korupsi”. BAHANA, 217(1), Halaman 8.
Simanjuntak, I. W., & Tafonao, T. (2021). Urgenitas Dalam Menerapkan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Bagi Orang Dewasa Di Gereja. Harati Jurnal Pendidikan Kristen, 1(1), 85–100.
Sinaga, S., & Demsy Jura. (2019). Desain Kurikulum Pendidikan Agama Kristen untuk Ibadah yang Berorientasi Pada Etos Kerja Kristen Bagi Pegawai Pemerintah di Balai Kota Propinsi DKI Jakarta. Jurnal Pendidikan Agama Kristen SHANAN, 3(2), 1–25.
Sukanti. (2014). Meningkatkan Kompetensi Guru Melalui Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.21831/jpai.v6i1.1786
Sukmadinata, N. S. (2012). Pengembangan Kurikulum. Remaja Rosdakarya.
Susanto, H., & Akmal, H. (2018). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Pembelajaran Berbasis Mobile Smartphone Sebagai Media Pengenalan Sejarah Lokal Masa Revolusi Fisik Di Kalimantan Selatan Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. HISTORIA Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 6(2), 197. https://doi.org/10.24127/hj.v6i2.1425
Susanto, H., & Akmal, H. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi: Konsep Dasar, Prinsip Aplikatif, dan Perancangannya. In Media Pembelajaran. Media Pembelajaran.
Susilo, A., & Sofiarini, A. (2020). Pembelajaran Sejarah Online Mahasiswa STKIP PGRI Lubuklinggau Dimasa Pandemik Covid 19. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora (KAGANGA), 3(1), 24–32.
Sutjipto. (2018). Pandangan Guru Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Khusus Teachers ’ Views in Special Education Curriculum Development. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(1), 73–98.
Syafaruddin, F. (2019). STRATEGI GURU DALAM MENGATASI HAMBATAN PADA PROSES PEMBELAJARAN KURIKULUM 2013 DI MADRASAH ALIYAHPERGIS GANRA (Issue 1, pp. 1–7).
Thaib, R. M., & Siswanto, I. (2015). INOVASI KURIKULUM DALAM PENGEMBANGAN PENDIDIKAN (Suatu Analisis Implementatif). JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(2), 216. https://doi.org/10.22373/je.v1i2.3231
Wardhani, T. Z. Y., & Krisnani, H. (2020). Optimalisasi Peran Pengawasan Orang Tua Dalam Pelaksanaan Sekolah Online Di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 48. https://doi.org/10.24198/jppm.v7i1.28256
Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.740

Downloads

Published

2021-12-10

How to Cite

Rismag Dalena Florentina Monica Br Manurung, & Tafonao, T. (2021). Perubahan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen Berdampak Pada Strategi Guru Dalam Mengajar Di Sekolah. Jurnal Apokalupsis, 12(2), 104–125. https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v12i2.30